Afvallen lukt niet door een overschot aan toxische stoffen

Als het je niet lukt om af te vallen, ondanks een goed dieet en een strak trainingsschema, dan kan het zijn dat toxische stoffen in je lichaam jouw metabolisme verstoren.

  1. Leestijd 20 min
  2. 10 07 2020
Deel dit bericht
toxische stoffen

Toxische stoffen overbelasten je lever en hopen zich op in vetcellen waardoor ze jouw afvalproces in de weg kunnen staan.

In dit artikel lees je wat het effect is toxische stoffen op afvallen. En de oplossing? Je kan gifstoffen in je lichaam verminderen met een detox, (intermittent) vasten en een regelmatig toiletbezoek. Dit helpt jou bij gezond en effectief afvallen. Net als een gezond en gevarieerd dieet, in combinatie met bewegen. Aan de slag!

Wat zijn toxische stoffen?

  • Industriële luchtbevuiling
  • Alcohol
  • Rook
  • Cosmetica
  • Chemische producten in kleding
  • Verf en meubels
  • Dampen die vrijkomen tijdens het kokerellen
  • Aangebakken voedsel
  • Groente die bespoten zijn met fungiciden en pesticiden
  • Stress

Dit zijn stuk voorstuk voorbeelden van dagelijkse boosdoeners die ongemerkt je lever belasten en daarmee het afvallen remmen. Dit is geen directe rede voor paniek.

Hoe worden gifstoffen onschadelijk gemaakt?

Ons lichaam heeft talloze ingenieuze systemen om goed te kunnen functioneren en om zichzelf te beschermen. Zo is er een veiligheidssysteem ingebouwd dat ervoor zorgt dat ons lichaam een bepaalde dosis van deze onvermijdelijke gifstoffen onschadelijk kan maken. Hier zou je dus niks van zou hoeven merken.

Het belangrijkste orgaan in dit verhaal is de lever. Het heeft een hele lijst aan verantwoordelijkheden, zoals het omzetten van voeding in functionele stoffen. Samen met de nieren, de huid, de longen en de darmen, zorgt de lever ook voor de afbraak van de toxische stoffen. Eenmaal afgebroken, kan je lichaam de boosdoeners via deze 4 niet-zo-sexy-exit´s afvoeren: plassen, poepen, zweten en ademen.

Nu is dit het plaatje in een ideale situatie waarin het gehalte gifstoffen niet meer is dan de lever aan kan. Maar wat gebeurt er als er je net iets te veel stress hebt, elke dag uit plastic waterflessen drinkt en het gebruik van pesticides in de landbouw niet goed gecontroleerd wordt?

Dan kan het zijn dat je lever het onschadelijk maken niet meer aankan, het raakt overbelast en resterende toxines worden opgeslagen in je vetcellen.

En nu wordt het écht interessant: gifstoffen in je vetcellen kunnen wel jarenlang ophopen met vervelende consequenties (lees verder om te ontdekken welke consequenties). Er is onderzoek gedaan naar het effect van opgehoopte gifstoffen in de vetcellen van zwangere vrouwen. Het bleek dat baby’s op latere leeftijd te kampen kregen met de gevolgen van toxines waar de moeder aan was blootgesteld!

Eén van de gevolgen van toxines is dat ze afvallen blokkeren.

Hoe werkt dat?

Een overschot aan toxische stoffen kan ervoor zorgen dat je stil komt te staan. Teveel gifstoffen in je lichaam, voeding en omgeving overbelasten je lever en hopen zich op in je vetweefsel. Maar hoe zorgt het er voor dat je minder makkelijk af kunt vallen? We zochten het voor je ui.

Dit zijn de meest voorkomende gevolgen van gifstoffen:

Hormonen in je lichaam worden ontregeld

Vooral de gifstoffen uit de omgeving zoals gassen bij het tankstation, gassen van industriële zones, uitlaatgassen, zware metalen (in vis bijvoorbeeld) en pesticides ontregelen de communicatie van hormonen. Hierdoor maakt je lichaam ze minder of juist meer aan dan nodig. Hormonen hebben een sterke invloed op aankomen en afvallen. Denk aan schildklierhormomen en leptine.

Leptine resistentie

Leptine is het hormoon dat je hersenen vertelt dat je vol zit! Dit hormoon wordt aangemaakt in vetcellen. Juist! Diezelfde vetcellen als waar de toxinen in opgeslagen zitten. Door de toxische werking beschadigt de celwand en kan het niet meer goed signalen doorgeven en ontvangen. Dit heeft als gevolg dat leptine niet meer herkend wordt. Je voelt dus niet meer dat je vol zit en eet je makkelijker meer dan goed voor je is!

Gestreste lever

De lever heeft veel taken en daarom een prioriteitenbeleid. Toxines zullen als eerste onschadelijk worden gemaakt en daarna pas zal de lever zich bezighouden met taken als het afbreken van voedsel.  Alcohol wordt door de lever zelfs als allereerste behandelt. Je kunt je wel voorstellen dat als de lever een flinke portie gifstoffen op z´n bordje krijgt, de verwerking van vetten, eiwitten en koolhydraten niet soepel verloopt (zeker als je bij je maaltijd een glas wijn drinkt). Hierdoor wordt meer vet opgeslagen

Vertraagde spijsvertering

Toxische stoffen beschadigen mitochondria. Mitochondria zijn de miniscule energiefabriekjes in cellen. Ze zorgen ervoor dat de cel met energie wordt voorzien. Door de beschadiging verlopen processen in de cel langzamer. Met name processen in de spijsvertering lijden hieronder en zorgen voor een langzamere spijsvertering. Dit heeft tot gevolg dat je moeilijker kunt afvallen.

Oplossing 1: Laat je lever rusten

Nu je weet hoeveel schade toxines kunnen aanrichten en dat niemand geheel kan ontsnappen aan de rondvliegende aanstichters van het kwaad, ben je vast nieuwsgierig wat je dan wel kunt doen om je lever te ontlasten.

We hebben 5 tips voor je:

  1. Drink veel water – Omdat afgebroken gifstoffen je lichaam verlaten bij het plassen, helpt het je nieren (en je lever) als je voldoende water drinkt. Hierbij is het beter om geen water uit plastic flessen te drinken want veel plastic soorten geven juist weer gifstoffen af. Gefilterd Hollands kraanwater uit een glazen of roestvrijstalen fles is in onze ogen het allerbeste.
  2. Regelmatige stoelgang – Ook via de ontlasting worden de afgebroken toxines afgevoerd. Minimaal 1 tot 2 keer naar het toilet voor een nº 2 is gezond. Haal je dit niet? Je bent zeker niet de enige. Constipatie komt veel voor door een gebrek aan vezels. Bewegen, voldoende water drinken en een vezelrijk dieet helpen je vaker naar het toilet te gaan. Mocht dit alles nog niet werken, voeg dan wat (meer) lijnzaad aan je voeding toe.
  3. Werk jezelf in het zweet – De huid heeft een enorme oppervlakte en is daarmee erg efficiënt in het afvoeren van afval -en gifstoffen. Werk jezelf minimaal 3 keer per week goed in het zweet. Minimaal 20 min per keer is nodig voor een goed effect. Kan je dit om een reden niet doen (´geen zin´ telt niet), dan is een sauna ook een goede optie met hetzelfde resultaat.
  4. Diepe ademhaling – de longen zijn de 4e exitroute van afgebroken gifstoffen en werkt met name als we onze longen volledig gebruiken. We ademen onbewust vaak oppervlakkig en daardoor komt er niet alleen minder zuurstof in je longen, ook verlaten er minder afvalstoffen je lichaam. Hier lees je drie ademhalingsoefeningen
    In een bosrijke omgeving snuif je natuurlijk meer zuurstof op dan in een stad want bomen filteren de lucht voor je. Maak dus regelmatig een boswandeling. 
  5. Vermijd gifstoffen waar mogelijk – Helemaal ontkomen doe je er niet aan, maar door bijvoorbeeld wat planten in huis te zetten, zoveel mogelijk biologische groente en fruit te eten, cosmetische producten zonder chemicaliën te gebruiken, te koken in roestvrijstaal en door olie niet te hoog te verhitten, doe je je lever al een heel groot plezier.
  6. Eet voeding die je lever steunt – Anti-oxidanten, kool, broccoli, bloemkool, groene thee, nori, knoflook, koriander, citoen en sinaasappelschil zijn voorbeelden van voeding die je lever een positieve boost geven.

Ma’s tip: verdiep je in 10 voedingstoffen die je lever ontgiften.

Oplossing 2: (intermittent) vasten en detoxen tegen toxische stoffen

Gifstoffen kwijtraken door vasten

Vasten of intermittent vasten is een gecontroleerde manier van niet eten. Het is erg populair op het moment en er wordt met name veel geschreven over intermittent vasten. Wat is vasten?
Wanneer je een bepaald aantal uur achter elkaar niet eet, ben je eigenlijk al aan het vasten.  Je lever krijgt dan de rust om zich zelf te herstellen. De lever heeft namelijk een zelfreinigende werking (lever detoxificatie), maar komt hier alleen aan toe als het even pauze krijgt van al zijn andere taken.

Er zijn eindeloos veel verschillende manieren op ´intermittent´ te vasten waarbij er steeds een vast patroon is van periodes waarin je eet en periodes waarin je niet eet. Dit kan per week of per dag. Een voorbeeld is het tijdelijk overslaan van het ontbijt, zodat je steeds 8 uur eet en 16 uur per dag rust geeft aan je lever (dag schema).

Een andere methode is die waarbij je 2 van de 7 dagen je energie inname beperkt tot 500 kcal (weekschema). Als je intermittent vasten wilt proberen, raden we je aan je goed in te lezen, een schema te kiezen dat het beste past bij je dagelijkse routine en goed te luisteren naar je lichaam.

Detox helpt tegen toxines

Zoals al eerder gezegd, zijn bepaalde voedingsstoffen nodig voor de lever detoxificatie en ook voor het normaal functioneren van de lever. Met een detox kuur eet je voor een periode alleen maar knettergezond eten die die boost geven aan je lever. Een soort lever ´retreat´ dus. Een tweede uitgangspunt van zo’n detox is dat je in die periode niet teveel energie tot je neemt. Dit is belangrijk omdat de lever anders alsnog druk is met het verwerken van voedsel in plaats van schoonmaken.

Het gevaar van sporten

Het is geen geheim, bewegen speelt een sleutelrol bij het afvallen. Maar in combinatie met toxines heeft bewegen ook een nadelig effect. Als je voldoende beweegt en vet gaat verbranden, dan zullen deze vetcellen ook de gifstoffen die daar waren geparkeerd weer vrijmaken en terugbrengen in het bloed. Je kan je dus afvragen of ze dan niet beter af zijn in de vetcellen? Veilig opgeborgen?

Het antwoord op die vraag is natuurlijk Nee, de toxines zitten niet stil en brengen ook schade toe aan de cel terwijl ze opgeslagen zijn. Het is dus echt beter dat ze worden afgevoerd. Je kunt dit proces zien als een herkansing voor de lever om de stoffen nu wel af te breken en af te voeren.

Het is hierbij cruciaal dat op dat moment je lever niet overbelast is. Je kan je lichaam helpen door het af en toe rust te geven (vasten) en een flinke dosis voedingstoffen te eten die je lever nodig heeft voor zijn functioneren en zelfreiniging (detox).

Sport je al regelmatig, dan is dat geen probleem. Sport je niet regelmatig, dan is het verstandig om dit rustig op te bouwen. Het is niet verstandig om te beginnen met sporten, of je training op te voeren terwijl je aan het detoxen bent. 

Onthouden

  1. Gifstoffen, ook wel toxische stoffen genoemd, pikken we overal en elke dag op; we maken ze zelf aan, drinken ze, absorberen ze in onze huid, ademen ze in en eten ze op. Ze overbelasten je lever en hopen zich op in vetcellen waardoor ze je woeste afval strijd kunnen saboteren.
  2. Het menselijk lichaam kan een bepaald gehalte gifstoffen afbreken en afvoeren. Als de lever overbelast raakt, dan worden resterende toxines opgeslagen in vetcellen.
  3. Het lichaam kan afgebroken gifstoffen op 4 manieren afvoeren: via de urine, de ontlasting, de huid en de uitademing.
  4. Als gifstoffen in vetcellen worden opgeslagen kunnen ze het afvallen moeilijk maken omdat ze hormonen uit balans brengen, cellen minder goed kunnen communiceren, de lever overbelasten en de spijsvertering vertragen.
  5. Je zorgt voor je lever als je; voldoende drinkt, een vezelrijk dieet eet, regelmatig beweegt (en daarbij zweet), je goed en diep ademhaalt, aanpassing maakt in je leven om zo minder blootgesteld te raken aan toxines en je voeding verrijkt met voedingsmiddelen die je lever nodig heeft voor zijn (hersel) werkzaamheden.
  6. De lever kan zichzelf herstellen als het af en toe rust geeft. Dit kan door intermittent vasten. Je kiest ervoor om een periode per dag of per week niet te eten om je lever de mogelijkheid de geven zich te herstellen.
  7. Een detox dieet is gebaseerd op een lage energie inname om je lever te ontzien. Alle voeding in een detox menu is specifiek geselecteerd om de leverstimulerende werking.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *